وبلاگ و اخبار

نقش فناوری اطلاعات در تحقق اهداف سازمانی

وبلاگ و اخبار

چکیده

در این مقاله سعی بر آن شده است تا میزان رشد و توسعه فناوری اطلاعات و وابستگی دنیای تجارت و کسب و کار به آن بطور مختصر بیان گردد و سپس نقش صنعت IT در تحقق اهداف سازمانی یک سازمان و رابطه آن با توسعه و گسترش بازار هدف سازمان ها و چگونگی این امر مورد بررسی قرار گیرد.

 

مقدمه

در جهان امروز، فناوری اطلاعات تمامی جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است طوریکه انجام امور روزمره بدون این صنعت بسیار دشوار و غیر ممکن خواهد بود. در حقیقت تسلط بی چون و چرای این صنعت روی فعالیت تک تک افراد و وابستگی به آن، امروزه تحت عنوان انقلاب دیجیتالی شناخته می شود، انقلابی که به گفته بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت، در مصاحبه با یک رسانه کانادایی، “ما تازه اول راه این انقلاب هستیم.”

یکی از جوانب زندگی بشری که به شدت تحت تاثیر این انقلاب قرار دارد، تجارت و کسب و کار هر شخص حقیقی و حقوقی است. فارغ ازینکه شما در چه حرفه و زمینه ای فعالیت دارید، فناوری اطلاعات قطعاً نقش بسیار موثری را در انجام امور و فعالیت های روزمره و در نهایت تحقق اهداف سازمانی شما ایفا میکند.

در واقع نقشی که نه تنها در تحقق امور فوق بسیار حائز اهمیت است، بلکه با توجه به وابستگی به این صنعت و تاثیر آن، نقشی به مراتب مهم تر در تسهیل و تسریع اجرای استراتژی های کسب و کار شما  (Business Strategies) دارد.

 

میزان گسترش فناوری اطلاعات و وابستگی به آن

آگاهی از میزان رشد و توسعه این صنعت در جهان و آشنایی با میزان وابستگی سازمان ها به آن خالی از لطف نیست، چرا که باعث می شود به صنعتی که مستقیماً در تعیین فرایند، مدل و استراتژی های تجارت شما (Business Process, Model and Strategies) نقش دارد، توجه و نگاه ویژه ای شود.

طبق گزارش اداره آمار کار آمریکا که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، میزان گسترش  و توسعه تقریبا کلیه حوزه های مربوط به فناوری اطلاعات و فرصت های شغلی مرتبط تا سال ۲۰۲۰ میزان ۲۲ درصد خواهد بود. در همین راستا سمیناری توسط شرکت سیسکو، بزرگترین شرکت تولید کننده تجهیزات زیرساخت و آموزش شبکه در جهان، در سال ۲۰۱۳ در نیویورک تحت عنوان “Interop” برگزار شد، سمیناری که تیم تحقیق و توسعه پرساتک نیز بصورت زنده و آنلاین در آن حضور داشتند، مطابق مطالب ارائه شده در این سمینار ورود تکنولوژی به دنیای تجارت تنها با هدف برطرف ساختن نیاز شرکت ها و سازمان هاست و رابط میان بازار و اقتصاد به عنوان عواملی که بخش عمده ای از فعالیت های بشری را شامل می شود چیزی جز تکنولوژی نمی تواند باشد و تحقق این ارتباط منوط به اتصال عوامل ذکر شده به بستر شبکه است، شبکه ای که اجزای آن از ده میلیارد در سال ۲۰۱۰ به پنجاه میلیارد در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید و در سالهای آتی پس از آن پیش بینی شده است که به تعداد پانصد میلیارد دستگاه نیز می رسد. این روند و نرخ رشد و توسعه فناوری اطلاعات باعث شده است تا شرکت سیسکو از شرکتهایی که همگام با تکنولوژی گام بر می دارند با عنوان “بازماندگان و نجات یافتگان (Survivors)” یاد کند.

اما همگام بودن با این سرعت رشد به تنهایی و بدون در نظرگرفتن فرایندهای کاری  و اهداف و چشم اندازهای سازمانی عملا بی فایده خواهد بود. به عبارتی دیگر تکنولوژی به خصوص فناوری اطلاعات تنها در جهت تسهیل و تسریع امور روزمره در خدمت شرکت ها نخواهد بود، بلکه در جهت تحقق اهداف سازمانی و تسریع انجام اولویت های مدیران و روسای سازمان ها و شرکتها به خدمت گرفته می شود.

به همین دلیل واحدهای IT سازمان ها از مهم ترین واحدها به شمار رفته طوریکه سرمایه گذاری در این واحدها در واقع سرمایه گذاری روی توسعه و گسترش تجارت محسوب می گردد.

 

فناوری اطلاعات و پیشبرد اهداف سازمانی

مدیران یک سازمان همگام با تعیین و تعریف اهداف و چشم اندازهای سازمانی و بطور کلی تعریف مدل و استراتژی های تجاری، همواره با این سوال رو به رو هستند که: “ما برای چه کسانی خلق ارزش میکنیم؟ ” ارزشی که در دنیای تجارت معادل محصول، کالا، سرویس و خدمات تعریف می شود.

جواب این سوال به یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر مدل کسب و کار (Business Model) برمیگردد و آن چیزی نیست جز مشتریان.

در واقع مشریان هستند که بقای یک کسب و کار را تضمین می کنند. ازین تعاریف می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که هر اقدامی که در دنیای تجارت انجام می شود درجهت جذب مشتری و بازار هدف، ارائه خدمات به آن که در نهایت منجربه دستیابی به اهداف سازمانی می شود، می باشد.

در بازار رقابتی امروز موثرترین و کاربردی ترین ابزاری که جهت انجام این مهم (جذب مشتری) به خدمت گرفته می شود، فناوری اطلاعات است. چرا که این صنعت با پتانسیل بالقوه ای که دارد نه تنها قادر به جذب مشتری است بلکه نقش بسیار مهمی در نگهداری مشتریان، تحکیم روابط مشتریان، ارائه خدمات به آنها، ایجاد کانال های توزیع خدمات و گسترش روابط دارد. همچنین در دنیای تجارت که بدون ارتباطات تقریبا هیچ امری پیش نمی رود، همکاری و ارتباط یک سازمان با شرکا و تامین کنندگان خود عاملی کلیدی در موفیقت کسب و کار محسوب  می شود. این امر بدین معنی است که فناوری اطلاعات با ارائه راههای ارتباطی جدید با عناصر ذکر شده و حذف فاصله ها باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان و هزینه و تسهیل گسترش روابط تجاری شده است.

به عنوان مثال سیستم های ERP، رایانش ابری، اینترنت و … باعث برقراری چنین روابط گسترده ای شده اند، روابطی که منجر می شود تا شرکتها بخشی از فعالیت های خود را بصورت Outsource در جهت کاهش هزینه ها و ریسک های عملیاتی به شرکای خود واگذار کنند و در نهایت منجر به حفظ سرمایه و جلوگیری از هدر رفتن آن، تداوم فعالیت بصورت کارامد و حضور موثر در بازار رقابتی تجارت می شود.

در این قسمت نقش IT تنها در دو عامل موثر مدل کسب و کار یعنی مشتریان و تامین کنندگان و شرکا بطور مختصر مورد بررسی قرار گرفت، دو عاملی که از دید مدیران شرکت پرساتک موثرترین عوامل در گسترش تجارت محسوب می شوند. این تاثیر و نقش فناوری اطلاعات را می توان به هفت عامل ثابت و باقیمانده مدل کسب و کار (Business Model) از جمله خلق ارزش و توسعه آن، کانال های توزیع، روابط مشتریان، جریان درامد، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و ساختار هزینه ها نیز تعمیم داد.

انتخاب تکنولوژی مناسب در زمان مناسب و گسترش تجارت

اگر با رویکرد سیستمی به واحدهای یک سازمان نگاه شود، رویکردی که عوامل و متغیرهای داخلی و خارجی یک سازمان را شناسایی و تاثیر هریک را در پیشبرد اهداف سازمانی بررسی میکند، خواهیم دید که فعالیت تک تک واحد ها در نهایت باید بصورت بهینه و کارامد منجر به تحقق اهداف سازمانی گردد. واحدهایی که به شدت به یکدیگر وابسته بوده و هرکدام نقشی کلیدی در سازمان ایفا میکنند طوریکه حذف یک واحد باعث ایجاد اختلال در کار سایر واحدها و در واقع در کل سازمان می شود.

سوالی که دراینجا ممکن است به ذهن خطور کند اینست که “با وجود نقش کلیدی همه واحدها، پس چرا تاکید خاص و ویژه ای روی IT و واحدهای IT سازمان ها می شود؟” تاکیدی که به عقیده برخی مدیران بسیار مبالغه آمیز به نظر می رسد.

جواب این سوال را می توان در سیستمی بودن و مبتنی بر تکنولوژی بودن فعالیت ها پیدا کرد. با کمی دقت متوجه می شویم که امروزه با توجه به مرتبط بودن کلیه  فعالیت های یک سازمان به یکدیگر چه بصورت مستقیم و غیر مستقیم و لزوم ایجاد بستر ارتباطی این فعالیت ها با یکدیگر، انجام آنها توسط سیستم های کامپیوتری و دربستر شبکه صورت می پذیرد.

به عبارتی دیگر انجام هر فعالیت منوط به استفاده از راهکارها، نرم افزار و یا نرم افزارهای کاربردی و تخصصی همان فعالیت و تبادل اطلاعات این نرم افزارها و راهکارها با سیستم های اطلاعاتی مرتبط می باشد. در نتیجه عاملی که در دسترس پذیری و ارتباط کلیه این فعالیت ها و سیستم ها را فراهم میکند، فناوری اطلاعات است.

همانطور که ذکر شد انجام فعالیت های سازمانی مبتنی بر IT منوط به استفاده از راهکار مناسب هر فعالیت است، اما نکته بسیار حائز اهمیت دراین خصوص، با توجه به رشد فزاینده فناوری اطلاعات در همه زمینه ها و تعدد و تنوع راهکار ها و ابزارها این است که بین تعداد انبوهی از این راهکارها، کدام یک مناسب ترین بوده و سازمان را به بهترین نحو در پیشبرد اهداف سازمانی کمک میکند.

در اینجا توجه به این نکته ضروری است که حرکت به سمت تکنولوژی حوزه IT به تنهایی کافی نیست چرا که یک تکنولوژی و راهکار مناسب باید با توجه به نکات ذیل بصورت کاملا منطقی انتخاب شود:

  • نیاز انتخاب راهکار احساس شود
  • مناسب ترین راهکار انتخاب شود
  • در مناسب ترین زمان انتخاب شود

 

اینکه یک راهکار بطور شایسته و در زمان مناسب انتخاب شود، نیاز به انجام امور ذیل در یک سازمان دارد:

  • درک اهداف سازمانی، شناسایی بازار هدف، مشتریان، سرویس ها و خدمات، تامین کنندگان منابع، شرکا و رقبای تجاری یک سازمان
  • شناسایی فرایندهای بین عوامل فوق با سازمان
  • شناسایی فرایندها و روابط تک تک واحد های سازمانی با یکدیگر
  • آگاهی یافتن نسبت به فناوری های فعلی و جدید حوزه IT در زمینه تجاری سازمان

 

در حقیقت شناسایی بازار هدف، مشتریان، خدمات، شرکا و رقبا، درک اهداف و چشم اندازهای سازمانی، شناسایی فرایندها و روابط تجاری و سازمانی به عنوان عوامل موثر در تحقق، گسترش و توسعه اهداف سازمانی در کنار آگاهی داشتن نسبت به فناوری های حوزه IT منجر به انتخاب مناسب ترین راهکار در مناسب ترین زمان ممکن می گردد که تسهیل و تسریع انجام امور سازمانی  به عنوان یک سیستم را در پی دارد. سیستمی که اجزای آن همگی در تلاش اند به یک هدف واحد برسند، هدفی که علت وجودی سازمان تلقی می شود.

 

نتیجه گیری

براساس آنچه که تا کنون گفته شد، نقش غیرقابل انکار فناوری اطلاعات در دنیای تجارت محرز می گردد. چرا که رابط میان بازار و اقتصاد در جهان امروز صنعت IT است. به بیانی دیگر تلفیق و ادغام این دو با فناوری اطلاعات باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان می شود و در دنیای تجارت “زمان یعنی پول”

با در نظر گرفتن چنین نقش عمده ای در تجارت و همچینین در نظر گرفتن سرعت رشد و توسعه IT و وابستگی همه امور به آن، مدیریت و مشاوره فناوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت تر خواهد بود چون انطباق با سرعت رشد IT و انتخاب مناسب ترین راهکار و ابزار مورد نیاز و استفاده بهینه در جهت پیشبرد و تحقق اهداف سازمانی با کمک علم مشاوره فناوری اطلاعات میسر می شود.

مشاوره در فناوری اطلاعات باید با:

  • کسب اگاهی لازم نسبت به اهداف و چشم اندازهای سازمانی
  • شناخت و بررسی کلیه فرایندهای درون و برون سازمانی
  • شناسایی ورودی ها و خروجی های سازمان (جهت خلق ارزش، کسب سود و درآمد)

قادر به درک نیاز سازمان به تکنولوژی های مرتبط با زمینه تجازی سازمان در حوزه IT و انتخاب راهکار مناسب و متناسب با نیاز سازمان در زمان مناسب در جهت تحقق اهداف سازمانی باشد.

 

مدیران شرکت پرساتک باتوجه به اینکه سالها در جایگاه مشتری و سرویس گیرنده، با سرویس دهندگان و پیمانکاران مختلفی در حوزه فناوری اطلاعات و بخصوص خدمات مشاوره تعامل و رابطه تنگاتنگ داشته اند، بخوبی با انتطارات یک مدیر به عنوان کارفرما و سرویس گیرنده آشنایی کامل دارند به همین دلیل پرساتک علی رغم نوپا بودن با تکیه بر تجربه ۱۵ ساله مدیران و کارشناسان خود و تسلط و تخصص لازم در اغلب زمینه های فناوری اطلاعات بخصوص شبکه و امنیت شبکه، بصورت راهبردی قادر به ارائه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات، اجرا و پیاده سازی راهکارهای مختلف سازمانی است.

شرکت پرسا تک  از صمیم قلب از اعتماد شما سپاسگزاری می نماید و نتیجه این اعتماد در اولین زمینه همکاری با شما، قابل لمس و مشاهده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک