اگر شما مدیر سیستمی هستید که در آن کاربران باید از یکدیگر و از سرور اصلی جدا باشند،طبیعتا بهتر است مقرون به صرفه‌ترین راه را برگزینید.  یک راه ارزان و کارآمد برای انجام این کار، ایجاد سرورهای خصوصی از طریق فرآیندی به نام “مجازی سازی سرور” (server virtualization) است.

 

مفهوم تخصیص منابع مجازی به سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها، به جای اختصاص سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور خاص به آن دارایی‌های محاسباتی، به یک اصل اساسی در طراحی و عملیات مرکز داده در چند دهه گذشته تبدیل شده است. شرکت‌های بزرگ می‌توانند صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها مشتری و اقیانوس‌هایی از داده‌هایی داشته باشند که می‌توانند به ده‌ها سرور یا بیشتر برای ذخیره نیاز داشته باشند. با توجه به این موضوع، درک اینکه چرا مدیران شرکت های بزرگ از مجازی سازی سرور استفاده می کنند، آسان است.

server virtualization

مجازی سازی سرور چیست؟(server virtualization)

توجه داشته باشید که مجازی سازی سرور یک کسب و کار کوچک، فضای ذخیره سازی تقریبا نامحدودی فراهم می‌کند. مجازی سازی سرور فرآیند بازسازی یک سرور واحد به چندین سرور مجازی کوچک و ایزوله است. این فرآیند به سرورهای جدید یا اضافی نیاز ندارد. در عوض، نرم‌افزار یا سخت‌افزار مجازی‌سازی سرور موجود را می‌گیرد و آن را به چندین سرور مجازی مجزا تقسیم می‌کند. هر کدام از این سرورها قادر به اجرای مستقل هستند.

 

بیایید به برخی از راه‌هایی که مجازی‌سازی سرور می‌تواند برای کسب‌وکار کوچک شما مفید باشد، نگاه کنیم.

 

مزایای مجازی سازی server

 

۱-کارایی 

مجازی سازی فضای سرور را به حداکثر می رساند. این امر موجب کاهش تعداد سرورهای مورد نیاز برای ذخیره داده های مهم شرکت خواهد شد.

 

۲-اقتصاد

مجازی سازی  از مصرف انرژی شما می‌کاهد. این امر صورتحساب ماهانه شما را کاهش می‌دهد. از آنجایی که به سرورهای کمتری نیاز خواهید داشت، در آنجا نیز پول پس انداز خواهید کرد. برای صاحب یک کسب و کار کوچک، این صرفه جویی های جزئی می‌تواند در درازمدت معنی زیادی داشته باشد، به خصوص اگر کسب و کار او در منطقه ای با هزینه های انرژی بالا واقع شده باشد. serverهای مجازی نسبت به سرورهای فیزیکی به افراد کمتری برای نگهداری نیاز دارند، بنابراین هزینه را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.

 

۳-تامین منابع کارآمدتر

با سرورهای فیزیکی، تطبیق منابع سخت افزاری با نیازهای برنامه اغلب دشوار است. مجازی سازی سرور یک راه آسان برای ارائه منابع خاص به سرورهای فردی و برنامه های کاربردی آنها، از جمله چرخه های CPU، حافظه و سایر دستگاه های نصب شده را فراهم می‌کند.

 

۴-ادغام فناوری اطلاعات

گسترش سرور یک اتفاق رایج در مراکز داده است. علت آن این است که سرورهای نو برای رسیدگی به برنامه‌های جدید اضافه می‌شوند، در حالی که تجهیزات سرور قدیمی‌تر یا به انجام برخی از کارهای روزمره ادامه می‌دهند یا بدون استفاده می‌مانند. با ادغام سرور، قطعات سخت‌افزار کمتری مورد نیاز است. با کاهش قطعات، بخش فناوری اطلاعات می‌تواند منابع فیزیکی را یکپارچه کند. این امر می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در قراردادهای تعمیر و نگهداری، نیرو و خنک‌کننده برای شما به ارمغان آورد.

۵-مدیریت بهتر

سیستم های مجازی سازی server دارای برنامه های مدیریت متمرکز هستند که در آن می توان وضعیت تمام سرورهای مجازی را نظارت و در صورت نیاز تنظیم کرد. حذف چندین ابزار مدیریت امتیاز می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شود.

 

۶-تداوم کسب و کار

تداوم کسب و کارها رابطه مسقیمی با قطعی و خرابی سرورها دارند. این دو اتفاق متداول می‌تواند برای صاحب یک کسب‌ و کار کوچک هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. بسته به مدت زمانی که مالک تجارت و کارمندانش در انتظار بازیابی نیرو یا تعمیر سرور باقی مانده‌اند این میزان هزینه متغیر خواهد بود.

به عنوان نمونه، هتلی را تصور کنید که به دلیل خرابی سرور نمی‌تواند مهمان رزرو کند یا بازدیدکنندگان را چک کند. مهم نیست که  مردم چقدر درک می کنند، آن‌ها همچنان به جای دیگری خواهند رفت. مجازی سازی در یک مرکز داده این خطر را به حداقل می‌رساند.

 

۷-میزبانی چندین سیستم عامل

یکی از کاربردهای اصلی فناوری مجازی سازی، اجرای سیستم عامل های مختلف بر روی یک سخت افزار سرور بود. این امر همواره یک مزیت کلیدی است، زیرا سرورهای لینوکس و ویندوز می‌توانند در یک سرور فیزیکی یکسان وجود داشته باشند. این serverها می‌توانند سرورهای مجازی را قادر سازد تا برنامه‌هایی را میزبانی کنند که به طور ویژه برای هر نوع سیستم عاملی کاربردی و مفید باشد.

 

۸-صرفه جویی در انرژی

از دیگر مزایای مجازی سازی سرور، مهاجرت سرورهای فیزیکی به ماشین های مجازی است. این امر به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را روی سرورهای فیزیکی کمتری ادغام کنید. نتیجه؟ هزینه های خنک کننده و برق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.  یک مزیت اصلی دیگر، توانایی خاموش کردن سرورها بدون تأثیرگذاری بر برنامه‌ها یا کاربران است.

 

۹-بازیابی بلایا

آتش سوزی، سرقت، و بلایای طبیعی اغلب بدون هشدار قبلی اتفاق می افتند. اگر همه فایل های مهم شما در سرورهای داخلی که در زلزله یا آتش سوزی از بین رفته اند ذخیره شوند، چه اتفاقی برای کسب و کار شما می افتد؟ با رایانش ابری و مجازی سازی، این موضوع باعت نگرانی کمتری می‌شود، به خصوص اگر بررسی های منظمی انجام دهید تا مطمئن شوید که از داده های شما به درستی پشتیبان تهیه می‌شود. در صورت لزوم می توان آن داده‌ها را بازیابی کرد و در صورت بازیابی قابل استفاده خواهند بود.

مجازی‌سازی این خطر را کاهش می‌دهد که یک کارمند یا سارق به راحتی به فایل‌های مهم شرکت دست یابد. این امر اتفاقیست که می‌تواند برای صاحب یک کسب‌وکار کوچک که از فایل‌های شرکت خود در هارد دیسک‌های خارجی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند، رخ دهد. البته، مهم است که سرورهای فیزیکی را که ماشین‌های مجازی خود را روی آنها ایجاد کرده‌اید، دور از محل دفتر خود ذخیره کنید. به این ترتیب، در صورت وقوع فاجعه، سرورهای شما به همراه هر چیز دیگری از بین خواهند رفت و می‌توانید زمان خرابی را به حداقل برسانید.

یکی از ویژگی های مفید مجازی سازی سرور چیزی به نام live migration است. این قابلیت زمان خرابی را به چند ساعت یا چند دقیقه کاهش می‌دهد. زیبایی live migration  این است که در صورت قطع برق یا خرابی سرور، ماشین مجازی در حالی که از یک مکان فیزیکی به مکان دیگر منتقل می‌شود، به کار خود ادامه می‌دهد.  در این صورت به شما و کارمندانتان این امکان را می‌دهد تا کارایی خود را حفظ کرده و به تجارت معمول خود ادامه دهید.

server virtualization

 

نتیجه

مجازی‌سازی server تحولات مثبتی مانند کاهش هزینه‌های سخت‌افزار، بهبود تهیه و استقرار سرور، راه‌حل‌های بهتر بازیابی بلایای طبیعی، استفاده کارآمد و اقتصادی از انرژی و افزایش بهره‌وری کارکنان را به همراه دارد. با این حال، ممکن است حرکت به یک زیرساخت مجازی کار سختی به نظر برسد.

امروز با ما تماس بگیرید تا درباره اینکه چگونه مجازی‌سازی می‌تواند برای عملیات خاص شما مفید باشد، بیشتر بدانید. خدمات حرفه ای پرساتک می‌تواند به شما کمک کند زیرساخت سرور جدید یا موجود خود را ارزیابی، طراحی، پیاده سازی یا حفظ کنید.