وبلاگ و اخبار

بررسی محصولات VMware (قسمت دهم)

وبلاگ و اخبار

(VMware vSAN (Virtual SAN

در این قسمت می خواهیم به بررسی VMware vSAN بپردازیم .

محصولات vmware ، یک محصول ذخیره سازی با فرمت نرم افزاری است (SDS= software-defined storage) که توسط VM ware ایجاد شده است که با استفاده از ابزارهای direct-attached storage  در VMware vSphere cluster می تواند یک مرکز داده توزیع شده را به وجود بیاورد و کاربران می تواند نیاز های مختلف ذخیره سازی مانند performance , availability را برای (virtual machines (VMs در VMware vSAN cluster تعریف کنند و vSAN  تضمین می کند که این سیاست ها اجرا می شوند.

vSAN بخشی از هسته VMware ESXi  می باشد که بر روی سرورهایی با استاندارد های x86  اجرا می شود که این سرور ها می توانند شامل تولید کننده گانی از قبیل :Cisco, Dell EMC ,Hewlett Packard Enterprise , Fujitsu, Lenovo , Supermicro باشند.

vSAN نیاز به نرم افزارهای جانبی ندارد و کاربر می تواند با چند کلیک ساده آن را نصب کند. معماری توزیع شده vSAN  می تواند سیاست های ذخیره سازی را اعمال کند و آنها را تغییر دهد و  vSphere Web Client مدیریت خوشه ها و اجرای سیاست های ذخیره سازی را بر عهده دارد.

vSAN  با استفاده از یک معماری دو لایه از دو پیکر بندی all-flash و hybrid  پشتیبانی می کند و هر دو معماری از caching tier و capacity tier پشتیبانی می کنند که caching tier شامل حداقل یک flash device در هر host است و capacity tier شامل حداقل یک  flash device یا یک magnetic disk برای هر host می باشد. vSAN   می تواند با ترکیب کردن منابع ذخیره سازی host ها و تبدیل آنها به یک منبع واحد performance بالایی را به ارمغان بیاورد که تمام hostها در cluster بتوانند از آن استفاده کنند.

ویژگی های مهم

vSAN  یک سری ویژگی های کلیدی دارد که بر اساس نوع license  می تواند متفاوت باشد که برخی از این ویژگی ها در زیر آورده شده است:

  • Storage Policy-Based Management
  • stretched clusters
  • checksum
  • software-defined data-at-rest encryption که نیازی به (self-encrypting drive (SEDs ندارد

vSAN 6.6  می تواند ۵۰ درصد IOPS بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود داشته باشد چرا که storage latency به حداقل مقدار خود می رسد و این کار توسط flash device های سمت سرور انجام می شود همچنین باید به ویژگی health check اشاره کردکه مدیر را قادر می سازد تا ببیند  vSAN cluster سالم است یا خیر؟ و اگر مشکلی وجود داشته باشد به رفع آن کمک می کند.

vSAN cluster  می تواند بین ۲ تا ۶۴ نود را داشته باشد نسخه vSAN 6.6 Enterprise خوشه های بیشتر  به همراه local site protection و رمز گذاری داده ها برای رسیدن به availability  و امنیت بالاتر ارائه می دهد که حداقل CPU overhead را به همراه دارد. هر دو نسخه Advanced  و Enterprise  می توانند از deduplication و فشرده سازی پشتیبانی می کنند. و با استفاده از کدینگ اطلاعات می تواند از disk failures پشتیبانی کند. تمام نسخه هایvSAN  از (quality of service (QoS برای ذخیره سازی  پشتیبانی می کنند.

 نسخه های  vSAN 

نسخه های مختلفی برای vSAN وجود دارد که سه نسخه اصلی آن عبارتند از:Standard, Advanced , Enterprise  و سه نسخه دیگر برای  (remote office/branch office (ROBO وجود دارد که عبارتند از :ROBO Standard, ROBO Advanced,ROBO Enterprise و مشابه آن سه نسخه هم برای (virtual desktop infrastructure (VDI در نظر گرفته شده است که به ترتیب Standard, Advanced , Enterprise می باشد. تمامی این نسخه ها ویژگی های استاندارد را vSphere Replication را پشتیبانی می کنند برای نسخه های Advanced و ROBO Advanced ویژگی های بیشتری در نظر گرفته شده که می توان به deduplication و فشرده سازی و RAID 5 and RAID 6 اشاره کرد.

نسخه Enterprise  تمامی قابلیت های نسخه Advanced  را دارا می باشد اما یک سری ویژگی های بیشتر مانند: stretched clusters و  local site protection و رمز گذاری داده ها را شامل می شود

رقبا و همکاران

VMware محصول vSAN  را به عنوان بخشی از زیر ساخت همگرا  یا به عبارتی hyper-converged infrastructure ارائه داده است  که شامل vSphere  و vCenter می شود. چند کمپانی سخت افزاری مانند Fujitsu  و Lenovo  فروش دستگاه هایی را که با vSAN  سازگاری دارند را آغاز کردند و پشتیبانی کاملی را برای آن ارائه می دهند. همچنین می توان به فناوری شرکت Dell در این زمینه اشاره کرد که محصولی مانند VxRail  را تولید کرده است. رقبای اصلی VMware در این زمینه  Nutanix و HPE SimpliVity هستند

و باید به این نکته توجه داشت که در کل Virtual SANها را می توان با محصولات نرم افزاری (software-defined storage (SDS مانند: Microsoft Storage Spaces Direct و  Red Hat Ceph Storage به وجود آورد

شرکت پرساتک با استفاده از کارشناسان خود می تواند شبیه سازی را برای شرکت های صنعتی راه اندازی کند.


منبع:

https://searchvmware.techtarget.com/definition/VMware-VSAN-VMware-Virtual-SAN

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک