وبلاگ و اخبار

مدیریت شبکه های کامپیوتری (قسمت پنجم)

وبلاگ و اخبار

چرا از مدیریت شبکه استفاده می شود؟

هدف اصلی فراهم کننده های شبکه های مخابراتی و کامپیوتری business یا درآمد زایی می باشد که مهمترین دلیل ایجاد شبکه است و سرویس های جدیدی ارائه می شود تا سود بیشتری با خود به همراه داشته باشد. حال با چند مفهوم در این زمینه آشنا می شویم که به شرح زیر است:

(TOC(Total owner ship cost

هزینه کلی در مقابل سودی که نصیبمان می شود در واقع اشاره به هزینه ای که برای ساختن شبکه و عملیاتی نگه داشتن آن صرف می کنیم.

مدیریت شبکه روی بحث هزینه ها بسیار تاثیر گذار است و می تواند کمک کند که از شبکه بهتر استفاده کنیم و هزینه ها را پایین بیاوریم. در واقع مدیریت شبکه می تواند راندمان شبکه را افزایش داده  و کاهش هزینه را برای ما به همراه داشته باشد و می توانیم از سرویس هایی که به مشتری می دهیم تا نیاز خود را برطرف کند اطمینان حاصل کنیم . دو نوع هزینه در اینجا مطرح است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

۱-(capital expense(Capex 

اشاره به هزینه اولیه برای راه اندازی و ایجاد سیستم دارد (در واقع هزینه سرمایه گذاری اولیه است) که این بحث شامل تجهیزات نرم افزاری و سخت افزار می شود

۲-(operating expense(Opex

اشاره به هزینه نگهداری در بلند مدت است مانند: هزینه نگهداری، هزینه انرژی و…

معمولا  تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری قیمت بالایی دارند اما باید هزینه های نگهداری تجهیزات هم توجه شود و در بعضی از مواقع Opex بیشتر از Capex می شود و هدف ما کاهش دادن Opex است.

شکل زیر TCO را برای ما نمایش می دهد

در اینجا operational cost شامل همان موارد Opex است

operations support infrastructure  اشاره به زیر ساختی که برای عملیاتی بودن سیستم نیاز داریم دارد.

equipment Cost در طول عمر تجهیزات یک بار بیشتر مصرف نمی کنیم

اگر سیستم مدیریت شبکه کارایی خوبی داشته باشد می تواند به ما کمک کند تا Opex را کاهش دهیم و سیستم مدیریت شبکه منسجم و متمرکز قیمت بالایی دارد که همان افزایش  Capex است اما به مرور زمان Opex را کاهش می دهد.

اما چگونه سیستم مدیریت شبکه هزینه های ما را کاهش می دهد؟

جواب این سوال بسیار ساده است و آن هم این است که اگر سیستم مدیریتی داشته باشیم که خودش به محض خرابی (مثلا power  آن fail شود) پیغام دهد باعث می شود که سریع متوجه شویم عیب از کجا است که در نتیجه هزینه برای افراد خبره که این کار را انجام می هند کاهش پیدا می کند.

خودکار سازی یا اتوماسیون تامین سرویس و گردش کار

با استفاده از سیستم مدیریت شبکه زمان مدیران شبکه کمتر تلف می شود و در نتیجه سرویس را به راحتی ارائه می دهیم و این سرویس را دائما در حالت UP نگه می داریم و زمانی که مدیران شبکه زیاد شوند خطا بیشتر می شود در حالیکه اگر فرآیند مدیریت شبکه مکانیزه شود خطای انسانی کمتر می شود چرا که ۵۰ درصد خطاها در مدیریت شبکه خطای انسانی است.

تحلیل گلوگاه ها

اگر یک سیستم مدیریت شبکه قوی داشته باشیم می توانیم گلوگاه ها را خیلی به موقع تشخیص  آنالیز کنیم و به موقع برای آنها طرح دهیم و در نتیجه کیفیت شبکه افت پیدا نمی کند و سود بیشتری را برای ما به ارمغان می آورد.

مزایای سیستم مدیریت شبکه در درآمدزایی

به زبان ساده تر اگر سیستم مدیریت شبکه را نداشته باشیم اصولا درامدی نداریم اما هرچه این سیستم کاراتر باشد درآمد بیشتری را برای ما به همراه دارد با استفاده از این سیستم می توانیم انواع تعرفه ها را تعریف کنیم مثل خیلی از اپراتورها

می توانیم سیستم های صورت حساب انعطاف پذیر ایجاد کنیم و سرویس های متعدد را با هم ترکیب کنیم

می توانیم با خودکارسازی سرویس ها در همان لحظه سرویسی را که مشتری می خواهد برای آن فراهم کنیم

اطلاعات سرویس را می توان به صورت خودکار به کاربر نمایش داد مثلا میزان پهنای باندی که مصرف کرده است

(Quality of Service (QoS

دلیل دیگر که از سیستم مدیریت شبکه استفاده می کنیم بحث کیفیت است در واقع اگر سیستم مدیریت شبکه بتواند کیفیت سرویس را تامین کند درآمد بیشتری را به همراه دارد در واقع بحث امروز تمام تکنولوژی ها ارائه کیفیت خدمات یا Qos است و  داشتن کیفیت ارائه خدمات امکان پذیر نیست.

باید در ابتدا طراحی سیستم به فکر Qos باشیم برای مثال در بحث ویدئو کنفرانس باید تجهیزاتی را به کار ببریم که کمترین تاخیر را داشته باشد و نیاز های اصلی ما را برآورده سازد و سرویس باید همیشه در دستری باشد از لحظه درخواست سرویس تا لحظه تامین شدن آن و مدیریت شبکه باید از همان روز اول performance  را برای مشتری حفظ کند و در صورتی که تعداد مشتری ها بیشتر شد بتواند کیفیت لازم را برای آنها فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک