وبلاگ و اخبار

مدیریت شبکه های کامپیوتری (قسمت ششم)

وبلاگ و اخبار

در این قسمت به معرفی بازیگران مدیریت شبکه می پردازیم

همانند شکل زیر دو گروه در مدیریت شبکه وجود دارند که عبارتند از :

۱-user ها (کاربرانی که می خواهند از خدمات مدیریت شبکه استفاده کنند)

۲-provider ها(فراهم کننده گان سرویس)

provider ها به قسمت های زیر تقسیم بندی می شوند 

  • equipment vendors  که اشاره به سازنده گان تجهیزات دارد
  • third party application vendor  که برنامه های مدیریت شبکه را تولید می کنند
  • system integratorsکسانی هستند که چندین ابزار مدیریت شبکه را یکپارچه می کنند که بتوان چندین وظیفه را یکجا تامین کرد

user ها به قسمت های زیر تقسیم بندی می شوند

  • enterprise IT Department :برای مثال یک اداره دولتی، دانشگاه یا سازمانی را در نظر بگیریم که قرار نیست سرویسی را به فروش برساند و فقط می خواهد کارهایش روی روال قرار بگیرند و سیستم مدیریت شبکه را برای فعالیت های خود انتخاب می کند چرا که پرسنل سازمان احتیاج به شبکه ای دارند که برپا باشد و با کیفیت خوبی کار کند و در نتیجه کاهش هزینه را برای سازمان با خود به ارمغان می آورد
  • service provider: ارائه دهنده گان سرویس های ارتباطی شبکه هستند که از سیستم مدیریت شبکه به عنوان ابزار کسب درآمد استفاده می کنند.
  • End user: اشاره به کاربران نهایی است که از شبکه های مختلف استفاده می کنند.

علت جذب انواع Userها به سیستم مدیریت شبکه چیست؟

enterprise IT Department

در اینجا سرویسی به فروش نمی رسد بلکه هدف سرپا نگه داشتن تجارت و سرویس های خود سازمان است برای مثال مراکز کامپیوتری که در دانشگاه وجود دارد سرویس را به خاطر پول ارائه نمی دهد بلکه این سرویس ها را در اختیار کارکنان، اساتید و دانشجویان قرار می دهد و هدفش دسترسی سریع آنها به این سرویس ها است.

در واقع در این قسمت هدف کلی کاهش هزینه است نه درآمد زایی . به عبارت دیگر هزینه شبکه های کامپیوتری بالا است به همیل دلیل از سیستم مدیریت شبکه استفاده می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند.

service provider

معمولا گروه هایی هستند که اقدام به ارائه و فروش خدمات شبکه و مخابراتی می کنند و در فواصل مختلف سرویس ارائه می دهند و ترافیکی را که منتقل می کنند می تواند متفاوت باشد مثل voice یا video.

همه service provider ها تقریبا سرویس یکسانی را ارائه می دهند اما کیفیت سرویس های آنها با هم متفاوت است و برای مشخص کردن کیفیت خدمات  اصطلاحی به نام SLA به کار می رود که مخفف service level Agreement  و یا توافقنامه سطح سرویس است و اگر نقض شود شرکت تامین کننده باید خسارت بدهد برای مثال اگر مشتری  توسعه دهنده یک application کاربردی باشد باید برای سرپا نگه داشتن سرویس خود از شبکه پرسرعت استفاده کند و اگر شرکت تامین کنند نتواند کیفیت لازم را تامین کند باید خسارت بدهد و یا شرکتی اصلا به سرعت بالا احتیاجی ندارد در نتیجه می تواند از سرویس های با کیفیت کمتر استفاده کند.

در SLA باید تضمین شود که اشکلات با چه سرعتی رفع شود، شبکه را ارزانتر ارائه دهد و تضمین هایی محکمتری را برای  خسارت دادن به مشتری ارائه دهد.

End user ها

در اینجا برای کارهایی که کاربر نهایی انجام می دهد یک CRM ارائه می دهد به عبارت دیگر کاربر از یک اپراتور تلفن همراه استفاده می کند و لزومی به داشتن مدیریت شبکه ندارد. در واقع کاربر نهایی با استفاده از مدیریت شبکه کارهای خود را آسان تر کرده است به عنوان مثال از راه دور بتواند تجهیزات را کنترل کند.

علت جذب انواع provider ها به سیستم مدیریت شبکه چیست؟

equipment vendors

معمولا سازندگان دستگاه ها یک ابزار پایه ای را برای مدیریت شبکه ارائه می دهند و هدف اصلی آنها افزایش فروش ابزارخود است و باید ثابت کنند که ابزار آنها قابلیت Manageability را دارا است که سهولت استفاده از دستگاه را برای مشتری به ارمغان می آورد و باید با تمام استاندارد های مدیریتی را پشتیبانی کند.

Availability بالایی را برای سازمان ها به هراه داشته باشد و هزینه آموزش نصب و راه اندازی را کاهش دهد و با ارائه ویژگی های منحصر به فرد بتواند سازمان را به اهداف خود برساند به عبارتی دیگر در گذشته سیستم مدیریت شبکه لازم بود تا شرکت های بتوانند سرویس بهتری ارائه دهند اما امروزه عامل رقابت است و اگر آن نادیده گرفته شود نمی توانند فروش بیشتری داشته باشند. حال یک سازنده می تواند application  خود را طوری طراحی کند که تمام ابزار های شبکه از همه برنده ها را در یک جا مدیریت کند و در سطح بالای مدیریتی قرار گیرد برای مثال شرکت cisco  که تولید کننده تجهیزات شبکه است می تواند علاوه بر تولید دستگاه های مدیریت شبکه  نرم افزار مربوط به آن را هم ارائه دهد تا تمام تجهیزات شبکه یک جا مدیریت شوند در واقع ویژگی های زیر را دارا باشد:

Multi-vendor support : بتواند تمامی تجهیزات شبکه را پشتیبانی کند

Customizable: قابل برنامه ریزی باشد

High-end management functionalities : ویژگی های مدیریتی سطح بالا داشته باشد

Easy to use and integrate : به راحتی بتوان استفاده و یکپارچه سازی کرد

system integrator

این بحث فقط مختص به سازندگان نیست در واقع برای مثال ممکن است که یک application نوشته شده باشد که برای مدیریت کارایی تجهیزات شبکه باشد  و یک application دیگر برای fault management  باشد و همه application هایی که ارائه می شوند تمام موارد FCAPS را پشتیبانی نمی کنند اما در حال حاضر دنیای شبکه به سمتی می رود که تمام موارد مدیریتی  به صورت یک پارچه در کنار هم و در یک برنامه کاربردی جامع قرار گرفته است.به همین دلیل تولید کننده گان به دنبال یک پارچه گی application ها رفته اند.

زمانی که بتوانیم یک application  داشته باشیم که به صورت یک پارچه به مدیریت شبکه بپردازند و تمام vendor ها را پشتیبانی کند مدیریت دقیق تری را با خود به همراه می آورد.

به شکل زیر service provider network را نمایش می دهد.

service provider  ها  از یک network manager و یک management system  و manageable network Device تشکیل شده اند

management system شامل برنامه های کاربردی مدیریت در جنبه های مختلف است و به طور کلی چندیدن management application  یا برنامه مدیریتی  در کنار هم یک management system را تشکیل می دهند

manageable network Device دستگاه هایی هستند که قرار است مدیریت شوند  و مشتری ها هم با manageable network Device و management system در ارتباط هستند

شکل بالا تعامل بین مدیر شبکه (network manager) و سیستم مدیریت (management system) از طریق OAM&P نمایش می دهد و بین management application  ها هم یک پارچگی (integration) وجود دارد

Element configuration پیکر بندی مربوط به هر دستگاه را انجام می دهد در واقع تعامل بین management system و manageable network Device است

و با استفاده ازservice order & Billing می توانیم سرویسی را سفارش دهیم که سرویس برای ما فعال شود. مثلا می خواهیم صورت تساحب بگیریم و در این قسمت تعامل بین مشتری و management system برقرار می شود.

شرکت پرسا تک می تواند با استفاده از کارشناسان خود سیستم های مدیریت شبکه را برای شرکت های صنعتی راه اندازی کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک