وبلاگ و اخبار

شبکه های کامپیوتری؛ تعریف مفاهیم و کارایی آن در کسب و کار

وبلاگ و اخبار

بهره برداری از اطلاعات مهمترین عامل پیشرفت کسب و کارهاست . چگونگی جمع آوری اطلاعات و مدیریت استفاده از آن می تواند بقا یا نابودی یک کسب و کار را تعیین کند. برای یکپارچه سازی دسترسی به منابع و اطلاعات از شبکه های کامپیوتری استفاده میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا به مفاهیم و کارایی شبکه های کامپیوتری بپردازیم.

شبکه های کامپیوتریتعریف شبکه های کامپیوتری

به دو الی چند سیستم کامپیوتری که با استفاده از کابل ، فیبر نوری و امواج رادیویی به یکدیگر وصل شده اند و منابع سخت افزاری و نرم افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک می گزارند شبکه  کامپیوتری گفته می شود.

مهمترین مزایای استفاده از شبکه های کامپیوتری

  • افزایش سرعت و دقت : با استفاده از شبکه های کامپیوتری دقت پردازش ها اطلاعات در کارکنان بالا می رود . سرعت انجام تعداد کارها نیز بیشتر می شود.

 

  • کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعاتی : با ذخیره اطلاعات در سیستم های کامپیوتری و به اشتراک گذاری اطلاعات دیگر نیازی به داشتن مخازن فیزیکی اطلاعاتی نیست .

 

  • کاهش تجهیزات سخت افزاری : با به اشتراک گذاشتن سخت افزار ها ، از هزینه های مالی کاسته می شود . فضای اشغال شده توسط تجهیزات نیز کاهش پیدا می کند.

 

  •   کاهش هزینه ها : با استفاده از شبکه های کامپیوتری بهره وری کارکنان بالا می رود. در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا می کند.

 

 

  •   رفع برخی از فسادهای اداری: با استفاده از تکنولوژی اطلاعات شفافیت در کارها افزایش پیدا کرده و واسطه ها حذف می گردند. این دو ویژگی کلیدی باعث کاهش فسادهای اداری مخصوصاً در سطوح پایین سازمان می گردد.

 

  •   امکان ایجاد کار تمام وقت: به کمک شبکه های کامپیوتری خیلی از استعلام ها و گزارش گیری ها صورت می گیرد . برای گرفتن این نتایج نیاز به صرف زمان بیشتر نیست. بنابراین می توانید به صورت ۲۴ ساعته از این سیستم استفاده کنید.

 

  •   امکان ایجاد همکاری از راه دور : با استفاده از ویژگی مجازی سازی و یا ریموت کردن سیستم ها امکان دورکاری وجود دارد. همچنین با استفاده از بستر اینترنت به راحتی امکان برقراری ارتباط در حوزه کاری و انجام کارها می باشد.

 

بنابراین استفاده از شبکه های کامپیوتری به منزله یک سلاح برای ادامه فعالیت در عصر حاضر می باشد . بدون آن محکوم به شکست و یا ماندن در وضعیت فعلی بدون پیشرفت هستید.

شبکه های کامپیوتریشبکه های ساخت یافته

به شبکه ای اطلاق می شود که استانداردهای کابل کشی ساخت یافته در آنها رعایت شده باشد. این استاندارد به زیرمجموعه های قابل کنترلی تقسیم می شود. به طور کلی اجزای کابل کشی ساخت یافته به پنج قسمت تقسیم می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و استانداردهای خاص خود هستند . این قسمت ها عبارت اند از:

  • اتاق تجهیزات و ارتباطات
  • نقطه علامت گذاری
  • کابل کشی عمودی
  • کابل کشی افقی
  • محیط کاری

حال که با تعاریف کلی آشنا شده ایم لازم است موارد زیر را نیز در نظر داشته باشیم.

شبکه های کامپیوتری به چند دسته تقسیم می شوند:

¤ وسعت شبکه      ¤ نوع اتصال         ¤ نوع توپولوژی     ¤ نوع کاربری

 

تقسیم بندی از نظر وسعت گستردگی شبکه

شبکه های کامپیوتری می تواند در محدوده جغرافیایی متفاوتی قابل دسترس باشد . از این جهت به چند شاخه تقسیم میگردد:

شبکه شخصی PAN :

 برای ارتباط بین سخت افزارهای اطراف یک فرد استفاده می شود.

شبکه محلی LAN :

  محدوده جغرافیایی کوچکی مثل یک دفتر کار را شامل می شود.

شبکه شهری MAN:

  یک شبکه ارتباطی بزرگ است که معمولاً در سطح یک شهر گسترده می شود.

شبکه گسترده WAN :

 ناحیه جغرافیایی وسیعی مانند چند کشور یا قاره را شامل می شود.

نتیجه:

در این مقاله با مفاهیم و تعاریف شبکه های کامپیوتری آشنا شدیم . همچنین به کارایی آن در کسب و کارمان پی بردیم. در مقاله بعدی انواع شبکه های زیر مجموعه WAN را توضیح خواهیم داد. و البته به نوع اتصال و نوع توپولوژی می پردازیم و قدم به قدم با شبکه آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک