وبلاگ و اخبار

لایه های اینترنت اشیاء

وبلاگ و اخبار

در این مقاله این بار لایه های اینترنت اشیاء را بازگو خواهیم کرد.

ارتباطات یک عنصر کلیدی در ICT است. امروزه ارتباطات یکی از محور های اصلی در تکنولوژی مصرف کننده است. یکی از نگرانی های متخصصان  وتولید کننده گان فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) اتصال بیشتر مردم به شبکه های باند پهن می باشد. که یک جنبه آن مربوط به پیاده سازی IPv6 است که باعث کاهش هزینه اینترنت میشود وجنبه دیگر آن مربوط به گسترش دستگاه های قابل حمل هوشمند و سنسور های داخل آن است که شرایط مناسبی را برای ارائه اینترنت اشیاء فراهم می کند. در جهان اینترنت اشیاء بسیاری از اشیاء را باید درنظر گرفت که عبارتند از ساختمان ها، اتومبیل ها، لوازم خانگی علاوه بر آن باید به آن جریان های رایج دنیای وب که از میلیون ها کامپیوتر های قابل حمل و تبلت و تلفن های هوشمند تشکیل شده اضافه کرد. بنابراین امنیت و حریم خصوصی یکی از چالش های جدید در این دنیا خواهد بود.  اینترنت اشیاء از سه لایع تشکیل شده است که  این سه لایه عبارتند از:

الف) perceptual layer (sensing layer)  یا لایه حسی

ب) transport and network layerیا لایه حمل و نقل و شبکه

ج) application layer یا لایه شبکه.

به طور خلاصه perceptual layerبرای سنجش و جمع آوری اطلاعات از سنسور ها تشکیل شده است. transport and network layer شامل انواع شبکه ها از قبیل ۳G و ۴G وپلت فرم های محاسبات ابری تشکیل شده است و application layer به عنوان آخرین لایه رابط بین کاربران و اینترنت اشیاء می باشد که با استفاده از داده کاوی و محاسبات ابری و دیگر فناوری های محاسبات هوشمند برای پردازش داده های بزرگتر و ارائه اطلاعات موثر عمل می کند.

 

لایه های اینترنت اشیاء

معماری سه لایه ای از اینترنت اشیاء

۱ Perceptual layer) sensing layer) یا لایه حسی :

این لایه به عنوان لایه حسی نیز شناخته شده است. استفاده از سنسور های هوشمند برای ارتباط بین اشیاء در این لایه مطرح است که تبادل اطلاعات را در میان آنها ساده تر می کند. این لایه همچنین شامل یک سخت افزار یک پارچه برای کسب اطلاعات می باشد. واز انواع سنسور های مختلفی شامل سنسور دما، سنسور حرارت،سنسور GPS ،برچسب های RFID و.. تشکیل شده. این لایه همچنین انواع مختلفی از داده ها را از ترمینال های مختلف جمع آوری می کند که این ترمینال ها می توانند شامل ترمینال های دما و رطوبت باشند که غلظت CO2 را اندازه می گیرند و یا ترمینال هایی که موقعیت جغرافیایی را نشان می دهند و بسیاری از اطلاعات دیگر که از طریق این ترمینال ها جمع آوری می شوند. دوفناوری کلیدی که در این لایه می توانیم نام ببریم عبارتند از RFID وWSN که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

RFID:

در ارتباطات embedded فناوری RFID یک دست آورد بسیار بزرگی است.که امکان طراحی microchip ها را در ارتباطات بی سیم برای ما فراهم می کند. برای شناسایی خودکار اشیاء می توانیم از آنها استفاده کنیم. تگ های RFID می تواند در دونوع passive وActive مورد استفاده قرار بگیرند که در نوع passive فعال ساز داخلی برای برقراری ارتباط وجود ندارد ولی در نوع Active این فعال ساز در داخل تگ قرار گرفته شده که می تواند شروع کننده ارتباط باشد. تگ های passive در خرده فروشی ها ، تگ های تلفات جاده ای، کارت های هوشمند بانک قرار گرفته در حالی که تگ های Active برای خودروهای هوشمند و مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

WSN :

با پیشرفت فناوری نانو ، ارتباطات بیسیم و مدارات مجتمع و مصرف انرژی پایین  دستگاه های کوچک که قیمت پایین در دسترس هستند کارایی بسیار بالایی را نسبت به مدل قبلی خود به عرضه می کنند. این امر موجب استقرار شبکه های حسگر بیسیم با شمار زیادی از سنسور های هوشمند می شود که جمع آوری اطلاعات از سرتاسر شبکه وپردازش و تجزیه وتحلیل آنها را انجام می دهند. اطلاعات حس شده در میان سنسورها به اشتراک گذاشته می شود وپس از آن برای پردازش و تجزیه و تحلیل وذخیره سازی ارسال خواهد شد.

۲ Transport and network layer :

این لایه مرکزیت شبکه را تشکیل می دهد که از انواع شبکه شامل: اینترنت، شبکه های ارتباطی ۴Gو۳G، پلتفرم های محاسبات ابری تشکیل شده است. در واقع کار اصلی این لایه انتقال اطلاعات به دست آمده در لایه perception است. فناوری های کلیدی این لایه شامل:پروتکل های ارتباطاتی راه دور بی سیم و با سیم، فناوری یک پارچه سازی شبکه و تکنولوژی رایانش  ابری برای داده های هوشمند می باشد.

۳ Application layer:

لایه Application در واقع بین  اینترنت اشیاء و کاربر قرار گرفته تا با استفاده از فناوری های داده کاوی، محاسبات ابری، fuzzy recognition و دیگر فناوری های محاسباتی هوشمند به پردازش داده های بزرگ و ارائه اطلاعات موثر بپردازد. این لایه ترکیبی از  اینترنت اشیاء و نرم افزار های حرفه ای است تا یک نرم افزار هوشمند را ارائه دهد. این نرم افزار ها بخش وسیعی از صنایع را شامل کشاورزی، آب،شهر، ترافیک و همچنین خانه های هوشمند در بر می گیرد.

شرکت پرسا تک  می تواند در زمینه راه اندازی اینترنت اشیاء برای صنایع خدمات منحصر به فردی را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعدادی از پروژه های پرساتک